Julkalendern 22 December 2008

Sara och Marika  ~ Vart tog (h)julen vägen?~

 

 

Jag vaknade ganska tidigt, gick upp och satte på kaffe.
Jag drog upp persiennen och såg SNÖ.
Det började redan igår eftermiddag, det glömde jag berätta igår.
Jag funderade på om man var för gammal för att åka pulka.
Nej då! Man blir aldrig för gammal för sånt.
Jag gick och duschade sen ringde jag Marika.
Vi skulle åka till Coop forum och köpa varsin pulka.
Jag rotade fram mina gamla termobyxor i garderoben.
Vi träffades på parkeringen och åkte ner till Coop forum, det var mycket folk.
Nästan för mycket.
Vi fick i alla fall tag på varsin pulka.
Jag köpte en röd och Marika en rosa.

Lite senare på dagen

Vi åkte hem till mig och klädde oss väldigt varmt, med långkalsonger (ja, jag hade dom röda med hål i baken),jag hittade min gamla mössa som det stod Sara på.
När vi var färdigklädda såg vi ut som två Michelingubbar, men vi var varma i alla fall.
Vi gick upp till skogen, ganska lång in.
Dit vi brukade gå och tjuvröka som små.
Det brukade inte vara något folk, så där kunde vi åka ostört.
Vi hade väl åkt fem eller sex gånger, skrattat och ropat ”Se upp i backen, annars får du tusen hål i nacken” innan vi upptäckte att vi inte alls var ensamma.
Lite vid sidan om oss uppe i backen stod tre ungar, kanske i sju eller åtta års åldern.
Dom höll i sina pulkor, och bara stirrade.
Marika såg dom först, jag såg dom inte förens jag var på väg ner i backen skrikandes… ”Se upp i backen… ann….” Där tystnade jag.
Kände mig lite dum.
Marika och jag tittade på varandra och skrattade.
Vi hade varit ute en bra stund nu och var både kalla och frusna.
Dags att gå hem och äta lussesnoppar och dricka varm choklad.
På vägen ner för backen vände jag mig mot ungarna.

-Nu är det er tur.

Dom svarade inte, dom bara stirrade.
Kanske dom aldrig sett två vuxna damer åka pulka någon gång förut?
Vi hade i alla fall kul och det är faktiskt det som är huvudsaken.

Senare på kvällen.

Vi var stelfrusna när vi kom hem till mig.
Snabbt satt på varm choklad och tinade lite lussesnoppar.
Jag gick och lyssnade av telefonsvararen.
Två nya meddelanden.
Marcus hade ringt, han berättade att han skulle åka tillbaka till Portugal
Och skulle troligtvis stanna där över nyår.
Men han lovade att ringa när han kom hem.
Det andra meddelandet var från Martin, hur nu han hade fått tag på mitt hemnummer.
Han undrade om vi inte kunde träffas imorgon och åka skridskor på Liseberg.
Jag tyckte att det lät väldigt kul, så jag ringde upp honom genast.
Vi bestämde att vi skulle träffas klockan sex imorgon kväll utanför grindarna.
Jag berättade för Marika som vid det här laget hade ätit fyra lussesnoppar.

-Dom är så goda, sa hon. Finns det fler?

Jag lyssnade inte så noga på henne för jag var så inne på att berätta om imorgon.
Skridskor då? Har jag några?
Marika berättade att man kunde låna där.

-Måste bara fråga dig Sara. När åkte du skridskor senast?

Jag funderade lite. ” hmm, det var ett tag sen, jag tror att jag var tolv sist jag åkte.

-Okej, Det är okej om jag åker med och filmar morgon, sa Marika och började skratta.

Själv tyckte jag inte att det var så roligt.

-Hahahaha… Man kanske kan hyra hjälm också? Röda plasthjälmar sånna som vi hade när vi var små!!!

Nu tyckte jag verkligen inte att det var kul.
Tänk om jag gjorde bort mig imorgon.

-Kan vi inte åka till Frölunda Borg imorgon? Och öva???

Marika bröt ihop av skratt. ”Absolut! Om jag får ta med kameran?
Vi avslutade samtalet där och Marika gick hem för att leta fram sina gamla skrillor.
Jag ska gå och lägga mig för jag är så trött.

Godnatt

Sara


Kommentarer
Postat av: Mamsi

Sara du får önska dig nya långkalsonger utav tomten så du slipper gå med hål i ändan. Hi,hi!

Kram...

2008-12-23 @ 11:39:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här