Julkalendern 23 December 2008

Sara och Marika  ~ Vart tog (h)julen vägen?~

 

 

Vaknade strax efter nio på morgonen.
Gick raka vägen in i duschen.
Idag hade jag mycket att göra, jag skulle iväg och handla med Marika,
träffa mina föräldrar i stan och åka skridskor med Martin på Liseberg.
Dessutom skulle jag slå in de sista julklapparna.
Idag fick saker och ting bara inte gå fel.
Jag och Marika skulle träffas på parkeringen och åka gemensamt till stan.
Lönen kom ju idag (naturligtvis) i sista sekunden som vanligt.
Vi skulle åka till NK.
Jag tänkte köpa nåt extra fint nu jag fått lite julbonus, till mig själv såklart.
Hade ju hittat en parfym som jag förälskat mig i.
Det var något magiskt över den, man kände sig lite elegant i den på nåt sett.
Jag bara måste köpa den.

Lite senare på dagen

Vi var nere i stan strax efter tolv.
Det var fler än jag och Marika som skulle handla de sista julklapparna idag.
Jag fick tag i parfymen jag gått och trånat efter i månader, men som jag inte haft råd att köpa själv.
Jag hade fått ett parfymprov på just den parfymen när jag var och handlade på NK Kosmetik tidigare i höstas, jag hade verkligen snålat med den och bara använt ibland för att på så sätt kunna ha den längre.
Vi skulle träffa mamma och pappa på NK Espresso House.
Vi skulle ta en kopp kaffe, det var ett tag sen jag träffade dom sist.
Jag och Marika var lite tidiga så vi beställde varsin Cappucino.
Mamma och Pappa kom strax efter.
Pappa titta på mitt glas.

-Det där såg gott ut jag tror jag tar en likadan, sa han.

Mamma ville bara ha en slät kopp kaffe.
Pappa som inte visste så mycket om de olika kaffevarianterna utan bara drack vanligt svart kaffe, ville testa något nytt.
I tro om att han beställde samma som jag hade gick han fram till kassan och beställde.
- En kaffe och en Espresso, sa han som om han drack detta varje dag.
- Ska det vara en enkel eller dubbel, frågade expediten.
- Ehh, ta en dubbel.
För er som inte vet vad Espresso är så kan jag berätta att det är kaffe, men väldigt starkt kaffe, som dessutom serveras i koppar som inte är större än en vanlig äggkopp.
Dubbel Espresso tycker jag personligen är som att dricka en kopp tjära.
Pappa kom tillbaka med en snopen min.

-Detta var ju inte samma som du hade, var det inte espresso?

Jag och Marika började gapskratta ”nä, jag dricker Cappucino”,sa jag och fortsatte skratta.
Pappa tyckte att det var nog ingen större skillnad så han tog en stor klunk av kaffet, som han sedan sprutade ur munnen som en fontän.

-Det var det vidrigaste jag druckit någon gång! Försöker dom ta dö på folk eller?, sa min lilla pappa utan att tänka sig för att vi inte var ensamma.

Jag och Marika kunde inte sluta skratta, det var verkligen min pappa i ett nötskal.

Senare på kvällen.

Klockan kvart i sex på kvällen stod jag och frös utanför Lisebergs grindar.
Jag kom på att jag och Marika skulle åkt skridskor på Frölunda Borg idag så att jag kunde få öva lite, men det hanns tyvärr inte med.
Vi får väl se hur det går.
Fem i sex kom Martin, vi gick in på Liseberg och drack lite glögg.
Vi gick omkring och kikade lite runt omkring, det var lätt att umgås med Martin.
Vi hade mycket gemensamt.
Jag berättade att jag inte åkt skridskor sen jag var tolv.
Martin bara skrattade och sa att man säkert kunde hyra en rullator utan hjul.
Jag blev lite generad när han sa så, men det var ju ett skämt så jag skrattade åt det.
Vi gick bort till skridskobanan och hyrde skridskor.
Det gick ganska bra att ta sig från bänken till isen, men sen var det värre.
Jag hann inte ut många meter på isen innan jag satte mig på ändan och så höll det på en bra stund.
Martin bara skrattade åt mig.
Tillslut tog han mig i händerna och åkte framför mig, det gick genast bättre.
Jag fick fjärilar i magen, vilken kille alltså.
Vi åkte i en timme ungefär, de sista fem minuterna klarade jag av att åka själv, väldigt sakta då i och för sig, men huvudsaken är att jag kunde åka själv.
Nu började klockan närma sig åtta på kvällen och Liseberg skulle stänga igen.
Vi gick bort till bilen.
Martin skulle köra mig hem.
Vi var frusna båda två, vi bestämde att han skulle följa med upp till mig på en kopp te.
Det blev flera koppar te och innan han gick gav han mig en puss på munnen.
Jag blev varm i hela kroppen, jag såg ner i golvet och sen på Martin.
Det kändes så rätt.
Han sa hej då och lovade att ringa på i morgon kväll på mobilen då.

Jag svävar nu på små moln… godnatt,,,

 Sara


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här