Julkalendern 24 December 2008

Sara och Marika  ~ Vart tog (h)julen vägen?~




Gick upp strax för klockan sju för att hinna med allt som skulle göras innan vi skulle åka.
Jag skulle duscha, äta frukost, packa, vattna blommorna, springa bort till mina föräldrar med julklappar.
Hur skulle jag hinna med allt innan klockan tio?
Jag började med att gå upp ur sängen, det tog i alla fall en kvart.
Det var kallt på golvet, kallare än vanligt tror jag.
Minst tjugo minusgrader.
Jag tvingade mig själv att gå upp ur sängen och in i duschen.
Det tog sin lilla tid, jag stod länge i duschen, avslutade med att vrida kranen så att det enbart skulle komma kallvatten.
Japp, det funkade och jag blev pigg (En stund i alla fall).
Jag tog på mig kläderna, gick ut i köket och satte på kaffe.
Klockan var nu strax före åtta.
Vi skulle vara nere i Småland vid två tiden, så att man skulle hinna packa innan Kalle Anka visades i storstugan.
Jag ringde Marika, skulle kolla om hon var vaken ännu.
Det var hon inte! Det gick säkert fram tio signaler innan hon slutligen lyfte på luren.

-Låt mig va! , sa hon. ”Jag måste sova”.

-Upp med dig nu din slappröv! Ropade jag i telefonluren.

-Jag vill inte gå upp än, vi ska ju inte åka förens klockan elva ju, jag packade allt igår för att kunna sova längre idag.

Just det ja, packa skulle jag ju göra också.

-Vi hörs sen då, sa jag.

Vi avslutade samtalet där.
Jag gick in i sovrummet och började packa, vad skulle man ha med sig?
Handdukar, lite kläder, smink.
Smink var det ja, då får jag sminka mig nu då så att jag inte glömmer av att lägga ner sminket.
Jag fick lite bråttom när jag såg att klockan närmade sig halv tio.
Jag slängde ner lite kläder i en väska, en stor väska givetvis, för jag hade svårt att bestämma mig för vad jag skulle ta med.
Väska var stor som en hockey bag.
Jag ordagrant slängde ner ett gäng kläder (och strykjärnet) i väskan.
Så kan jag bestämma mig när vi kommer fram.
Det är alltid bra att ha för mycket än för lite.
Telefonen ringde, det var mamma som undrade om jag var på väg.
Jag sa att jag stod med skorna på, vilket jag INTE gjorde.
Men mycket snabbt packade jag klart det jag skulle ha med mig.
Sen plockade jag fram julklapparna till mamma och pappa.
Jag tog på mig skorna och sprang iväg.
Lite andfådd var jag när pappa öppnade dörren.

-Nu är tomten här, ropade pappa när jag kom.

-Mmm, jag har lite bråttom, vi ska åka härifrån klockan elva och jag har inte hunnit äta frukost ännu.

Jag tog ett djupt andetag i hopp om att hjärtat skulle hoppa tillbaka till sin rätta plats, just nu satt det i halsen.

-Kanske du skulle ha önskat dig ett motionskort i julklapp? Sa pappa och skrattade.

Jag visste att jag hade taskig kondition, men var han tvungen att påminna mig på julafton?
Mamma kom ut i hallen och gav mig en bamse kram.

-Vill du ha något att äta hjärtat, sa hon. ” Jag har gjort kaffe, du kan få en smörgås om du vill?”

Jäklar kaffebryggare står på hemma.
Jag sa till mamma att hon gärna fick duka fram, jag var bara tvungen att gå hem och göra en sak.
Jag sprang snabbt hem för att stänga av kaffebryggaren, vilket jag egentligen inte hade behövt, för jag hade glömt sätta på den förut.
Det var med trötta tunga steg som jag gick tillbaka till mamma.
Hon hade dukat fram lite av varje som finns på julbordet.

-Får ni julbord i Småland?, frågade hon.

-Det hoppas jag allt, men det blir nog inget sånt som vi har hemma.

Jag tittade på klockan som nu hade blivit kvart i elva.
Nu blev jag stressad.
Marika ringde till mobilen och undrade om jag var hemma snart
Jag slängde i mig en köttbulle macka och hällde i mig det fes ljumna kaffet.

-God Jul på er jag ringer när vi kommer fram, sa jag.

Mamma ropade något om julklappar när jag stängde dörren.
Jag hann inte öppna mina julklappar från mamma och pappa.
Jag sprang hem, där utanför stod Marika och väntade.

-Sen som vanligt ja, sa hon när jag kom.

Jag grimaserade åt henne och låste upp dörren.
Sprang in till sovrummet, drog igen väskan, letade upp bilnycklarna.
Klockan var nu fem över elva.
Vi gick ner och lastade in bilen.
Hurra!!! Den startade utan problem!!!
Vi åkte i cirka en timma innan det var dags att ta en fika på ett rast ställe.
Vi stannade vid en vägkrog.
Båda var hungriga och nödiga.
Vi beställde varsin toast och en kopp kaffe.
Cirka fyrtio minuter satt vi och fikade.
Jag tittade på klockan som nu var strax före ett.
Vi skulle aldrig hinna i tid, men det inget för vi hade sett Kalle Anka så många gånger innan.
Vi gick ut och satte oss i bilen, både lite smått stressade.
Jag vred om nyckeln, men bilen rörde inte på sig.
Flera gånger försökte jag.
Tillslut blev Marika irriterad.

-Jävla sketbil, skrek hon och slog näven i instrumentpanelen, sen öppnade hon bildörren.

Hon tände en cigg.

-Eh., Sara…

-Ja, vad är det, svarade jag med pannan lutad mot ratten.

Under tiden vi varit inne och fikat, hade någon roat sig med min bil.

-Öppna din dörr, sa Marika och började skratta. ” Detta kan bara hända dig och mig”

Jag öppnade dörren och gick ut.
Marika skrattade fortfarande.
Sen sa hon : - Vart tog hjulen vägen.
Vi bröt ihop av skratt båda två.
Det blev en jul borta, inte i Småland men borta i alla fall.
Vi kanske hörs igen?

Många Julkramar

Sara
~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~*~


En riktigt GOD JUL önskar jag er alla!




Kommentarer
Postat av: Mamma

Tack för i år! Och Gott Nytt År!

Puss och kram!

2008-12-28 @ 20:18:36
Postat av: Emelie

Gott nytt år på dig. Hoppas jul och nyår har varit bra och precis som du vill ha dem.

Ska ta tag i mitt yogande nu. Började läsa men sen som vanligt kommer tusen saker ivägen. ;)

Kram

2009-01-02 @ 09:42:53
URL: http://petracharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här