Julkalendern 7 December 2008

Sara och Marika ~ Vart tog (h)julen vägen?~



Ja, då var det andra advent då.
Låg kvar i sängen en stund, men kom på att Marika skulle komma så jag fick skynda mig upp.
Idag ska jag och Marika baka lussekatter.
Det gör vi alltid andra advent.
Vi gör inte vanliga lussekatter, vi gör lussekatter som man inte kan bjuda vem som helst på.
Förra året gjorde vi femtio lussekatts snoppar tillexempel.
Fast jag gjorde en sats vanliga lussekatter också, så att jag kunde bjuda mamma och pappa på något när dom kom hit.
Nu skall jag hoppa in i duschen.

Lite senare på dagen

Marika kom vid tolv tiden och vi plockade fram allt vi behövde till vårat julbak.
Vi gjorde i ordning degen, sen satte i oss vid köksbordet och tog en kopp te.
Marika föreslog att vi skulle forma lussekatterna i vanlig form denna gången, i och med att jag skulle bjuda jobbet på lussekatter när vi hade Luciatåget.
Vi bestämde att bara göra några lussesnoppar i år.
Vi fick ju inte frångå våran tradition.
Vi sjöng alla julsånger vi kunde komma på, men när vi stått och vrålat med våra ljuva stämmor ett par timmar så ringde det plötsligt på dörren.
Det var grannen som undrade om det hade hänt något det lät som att någon skadat sig.
Jag och Marika skrattade, men kände oss lite dumma så vi satte på Sven-Ingvars julskiva som jag fått av mormor förra året.
( Inte riktigt min musiksmak, men det var julmusik i alla fall).
Hela eftermiddagen gick åt till att baka lussekatter och vi var inte klara förrens efter fem tiden.
Men då ska du veta att vi inte bara gjort en sats med lussekatter.


Senare på kvällen.

Jag gillar inte Söndagar, det finns egentligen inget bra med dom.
Kunde ju döpa om den dagen till bakfylledag, för det är ju oftast på Söndagar man är bakis.
Fast inte denna Söndagen , för denna helgen har det varit väldigt lugnt.
Imorgon är det dags att börja arbeta igen.
Tror att vi ska börja öva på Lucia tåget imorgon, jag vill inte vara Staffan Stjärtgosse i år igen, jag tänker fråga Lasse imorgon om jag inte kan få vara tärna eller tomte i stället.
Undrar var för Stjärngossarna har klänning på sig? Kan det vara dåtidens Drag Queens??!
Eller så kanske det var modernt med klänning på killar på den tiden.
Jaja, nu är det visst dags att läggas sig. Det kommer ju en dag imorgon också.



Kram på er alla

Sara

Kommentarer
Postat av: Ida

Bakade du lussesnoppar eller lussekatter hemma hos er? hehe. Pöss!

2008-12-07 @ 16:29:25
URL: http://lewisian.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här