17 maj med pompa och ståt....

Igår var det Norges nationaldag och då firas det tydligen ordentligt.
Jag är jätteglad för deras skull, men samtidigt så får det mig att funderar över vår nationaldag. Sveriges nationaldag.
I Sverige firas inte den, man får inte fira den.
När jag gick i skolan samlades alla elever och lärare på skolgården och sjöng nationalsången.
Sen togs det bort för det ansågs rasistiskt.
För att göra problemet mindre så gjorde man det även till en röd dag helt plötsligt för några årsen.
Ska man skämmas för att vara Svensk?
Är man rasist för att man är Svensk och vill fira nationaldagen?
Varför får man inte tycka att Sverige är bra om man är Svensk?
Jag tycker att vi ska vara lite mer som våra kära grannar i Norge. Våga vara stolt över sitt ursprung och hålla fast vid traditioner.



I Norge firas natinonaldagen 17 Maj och då går barnen i tåg.                     
(Bild lånad från visitnorway.com)


Vad tycker du om Sveriges nationaldag?
(Obs inga idiotiska kommentarer kommer att publiceras)


Kommentarer
Postat av: Anonym

För mig är det en dag då vi ska visa att vi är stolta över vårat land, över Sverige. Tyvärr verkar det vara något fult att fira Sverige och varför ska vi ha en nationaldag om vi inte får fira den? Sverige borde lära sig av våran granne Norge hur en nationaldag ska firas och hur ett land ska uppskattas. Norge ses inte som rasistiskt när de firar 17 maj, så varför ska vi få den stämpeln när vi firar 6 juni..?

2010-05-18 @ 09:52:16
URL: http://melicious.devote.se
Postat av: Elle

Jaa det rä sjukt att man inte får fira Sverige, liksom!

2010-05-18 @ 10:11:03
URL: http://elleyeah.blogg.se/
Postat av: Elaine

Jag instämmer med dig och har själv ett inlägg om varför Sverige inte kan jämföra sitt firande med Norge. Fin blogg du har! /Elaine

2010-05-19 @ 08:26:38
URL: http://elainemoschos.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här