Vad är kvinnligt och manligt enligt dig?

Vad är det som säger att saker och ting är kvinnligt och manligt?

Det pratas ofta om att vi lever i ett s.k ”manssamhälle” och att kvinnor diskrimineras.

Men ändå ska det tänkas i ”Genus”.

 Flickor får leka med bilar och pojkar får leka med dockor.

Män och kvinnor ska ha samma lön. Hur ser ni på detta egentligen?

Vad skulle ni säga om er son t.ex vill gå till dagis i kjol?  Skulle han få det?

Det är ju inget konstigt om flickor har byxor eller hur?

Vad gäller barnen så är det vi vuxna som LÄR dom vad som är kill/tjej saker.

Hur många låter barnen välja själva?

 

En gammal vän till mig tyckte att jag var okvinnlig för att jag valde att byta däck på min bil alldeles själv.

Jag tyckte att det var en självklarhet att jag skulle göra det , då bilen var min och jag körde den.

Jag har aldrig varit rädd för att ta i. Jag har alltid velat lära mig nya saker.

~ En bra kvinna reder sig själv~  (som det så fint heter.)

Jag har aldrig velat vara beroende av någon, utan har försökt klara mig själv.

OM det nu är okvinnligt att byta däck på bilen så måste jag ju ställa frågan om det är MANLIGT

Att gå in sin frus nya skor med hög klack?

Vi kanske ska fundera lite över det här:

·         Är man okvinnlig om man byter däck på bilen?

·         Är det omanligt om en man är hemma med sina barn medans frun är på jobbet?

·         Är det okvinnligt se sporten på TV?

·         Är det omanligt att vaxa sig

 

Vad anser ni? Vad ÄR egentligen kvinnligt och manligt?


Kommentarer
Postat av: Emelie

Intressant. Vi jobbar mycket med detta på jobbet.

Jag är också med och byter däck på min bil. Och resonerar som du.

Men det har ju inte med om jag är kille eller tjej.. det har ju med att jag vill och kan själv.

Och det är ju vi vuxna som lägger värderingarna.

Inte barnen.

Jag har alltid lekt med både bilar och dockor.

Och jag tycker det ska finnas valmöjligheter.

Vissa dagis tar de ju bort sådana saker som har ett "kön" typ bilar och dockor. Löjligt hur ska då barnen kunna testa att leka med båda världar??



2008-08-12 @ 16:42:47
URL: http://petracharlotte.blogg.se/
Postat av: jag från floda

sånt suger! fan va intolerant att ta bort alla leksaker som råkar vara assosierad till ett visst kön, barn ska leka med vad dom vill, å ingen har rätt att bestämma vad dom ska leka med!

2008-08-12 @ 16:59:07
Postat av: Anso

Jag tror att vad som är manligt och kvinnlig är konstruerat. Konstruktioner som vi alla är med att mer eller mindre skapa. Vad som anses manligt (maskulint) eller kvinnligt (feminint)skiftar beroende på i vilka kretsar vi rör oss.



Barn gör som vi gör inte som vi säger och hur mycket vi än pratar om att alla kan ha på sig rosa kommer barnen titta på de männsikor runt dem som dem förlikar sig med och vill vara som.



Jag kan skriva i en oändlighet för detta är så intressant men jag ska iväg och möta en vän så jag måste dra!! =)



Roligt med litte politik i bloggen!!



2008-08-12 @ 18:14:57
Postat av: Karin

Haha

Japp håller med en bra kvinna reder sig sj! Bra sagt!

Ja kvarskatt e blä...

Puh vilken tur...såg påminnelselappen i huvudet m massor av siffror, haha =) Tack för de lugnande orden =)

Ha d fint du m =)

2008-08-12 @ 19:44:57
URL: http://lillak24.blogg.se/
Postat av: Lotta

Manligt för mig är en man som tar ansvar och alltid sätter familjen i första rum.

och visst är det manligt med en händig kille det tycker nog alla.

Sen tycker jag att det är lika sunt med kvinnor som utför manliga sysslor som män som gör kvinno ting...



Luddig tsvar men ni hajjar nog ;O)



Ps Och NEJ min son skulle inte få gå till skolan i kjol!

2008-08-12 @ 20:26:34
URL: http://undressed.blogg.se/
Postat av: ♥Blondiie♥

Trisst nog tycker många att tjejjer sklal vara kvinnliga ( högklackat, kortkort och tigta kläder, äta fint, dricka fint, niga och vara super trevlig, llite tystlåten och hemlighetsfull) och män manliga ( dricka bärs, komma hem oljiga i flanellskorta och rapa vid bordet med handen i skrevet)

Jag föredrar att man är sig själv, men MÅNGA blir då bög-förklarade, tex killar som visar känslor, då är man BÖG, eller BUTCH om man har kort hår å tar för sig.



Alex skrek sig hes efter rosa stövlar så han fick det, sen var det kul lite bara.



Sist vi köpte kläder hittade jag en skitsnygg grå tröjja, men liiiite rosa stil å han vägrade använda den, skrek tom, jag är ingen jävla tjej mamma!

Idag däremot så shoppade vi å jhag höll på att DÖ av chock när han tar fram en ROSA killtröjja, med grått killmöster på som han tyckte var sååå tuff, samma en rosa/svart randig tröjja med döskallar på men den var för stor =(



Jag föredrar att man är sig själv utan att spela, jag älskade verkligen lottas kompis bröllopsvideo när han vÅGAR leka i kjol och kort tröjja, sånt är manligt, att våga stå för vem man är å kunna driva, tror bara att dom som är säkra på sin identitet vågar.



En annan sak som stör mig såååå mkt som jag själv upplever, killar som är tillbakadragna, som mn son, anses blyg, osäker och liknande för att han vänta rpå sin tur, och han är känslig å den mest emaptiske jag mött... räcker upp handen osv, men en tjej är normal då.

Sen har vi tvärt om sidan är ÄNNU värre...

flickor som kastar sig in i allt, tar för sig, vägrar niga och ser ut som lortgriser 5 min efter man tatt på dom.

En kille som väsnas, tar för sig och gapar och skriker är normal, en tjej är det fel på säkert.



Samma med spädbarn...

En flicka som gråter är ledsem

En pojke som gråter är arg...

Lustigt det där...

tror jag kslal föra samma diskussion på min blogg....

kramis

2008-08-12 @ 21:21:22
URL: http://blondiies.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här