Låta barnen bestämma?

Är det bara JAG som tycker att det är fel att låta barnen bestämma allt i alla lägen?
Många föräldrar har en så kallad "kompis relation" till sina barn (missförstå mig rätt nu) och låter barnen vara med och bestämma ALLT.
Jag är absolut emot detta, visst kan man ha kul med sina barn, men i slutänden är det ändå de vuxna som bestämmer.
"Straff" är något många inte tror på, men säg mig då hur man ska lära sig något när man gör fel?
Jag menar absolut INTE att man ska slå sina barn, men om man ska lära sig vad som är rätt och fel får man ju ta konsekvenserna av det man gjort.
När jag var liten fick jag utegångsförbud om jag var odräglig. Idag är det tydligen fel. Man ska inte straffa barn.
Sen kan vi ju se hur många (inte alla) barn födda på slutet av 80 och hela 90-talet är.
Ingen respekt för vuxna, lata, kan inte prata svenska.
Vart gjorde vi fel???
Kvarsittning togs bort i skolan, men är påväg tillbaka igen. Stackars dagens lärare säger jag, som knappt får säga något till eleverna i skolan utan att bli anmälda.
Jag kanske är gammaldags, men då får jag va det!!!



Kommentarer
Postat av: Ida

Jag håller med dig till fullo! Inför kvarsittning och sätt regler för barnen! Klart slut, pöss!

2009-07-24 @ 22:13:31
Postat av: Blondiie was here=)

jag håller med till fullo, minns du inte att vi slet som djur på brudberget, du jag å ana var ju dom strängaste som fanns å jävlar va goa dom var mot oss.... ne jag håller med, är man dum får man ta konsekvenserna å gud skall veta hur ofta jag får hära att jag är för sträng, men det är jag INTE, JAG bestämmer inte min son. så det så... jag vet du kommer sköta det lika galant med william. massa kramar

2009-07-24 @ 23:23:53
URL: http://blondiies.blogg.se/
Postat av: Emelie

Jag håller med dig. Det är inte barnens fel, utan de vuxna som inte satt gränsen. Jag möter många i jobbet som man märker tycker det är jobbigt att ta konflikter, medan jag som lärare kan få ta konflikten. Mamma och pappa har satt gränser för mig och mina syskon. Inte hårda straff kanske men så man lärde sig val och konsekvenser samt att ha respekt för andra. Klart man kan bestämma saker ihop men i sista hand är det den vuxne som har ansvaret. Barn mår bra av ramar, trygghet, stabilitet och lite gränser.... hur ska de annars veta hur man ska göra, hur man ska samspela socialt? Jag märker det när jag undervisar. Barnen är supergoa och får respekten för den som sätter gränser men som ändå kan ge barnen respekt tillbaka, till skillnad från den som bara "mesar" med. Det är ju lite att göra en otjänst att inte ge dem "spelregler" för det gör att det blir svårare i vuxen ålder.

ha det gott med lilla gullnosen. Kram

2009-07-26 @ 09:38:11
URL: http://petracharlotte.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0





















Kontakta mig via mail:
klicka här